Terug naar Bogota - Reisverslag uit Bogotá, Colombia van Fam Raaijmakers - WaarBenJij.nu Terug naar Bogota - Reisverslag uit Bogotá, Colombia van Fam Raaijmakers - WaarBenJij.nu

Terug naar Bogota

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Fam

24 Juli 2017 | Colombia, Bogotá

We hebben ons leuke hotel Solar de Villa verlaten. Het was een super leuk hotelletje, eenvoudig maar op een super locatie. Tussen het plein en het busstation in. We gaan weer met de bus, maar deze keer met een grote. We vonden het jammer want we dachten met en kleine bus eerder in Bogota te zijn. Verkeerd gedacht. Deze buschauffeur scheurde zo hard! Grote vrachtwagens inhalen, zowel links als rechts. Er is de hele weg geen auto geweest die ons heeft ingehaald, alleen andersom. Het was zelfs zo erg dat we een politieauto met zwaailichten hebben ingehaald. Onderweg weer prachtig. Loslopende koeien, akkers die werden bewerkt met ploegen door paarden getrokken. Mooie huisjes, bergen, het mooie dorpje Samara waar 90% van de bevolking een poncho droeg. Teveel om op te noemen.
Aangekomen op het busstation zijn we op zoek gegaan naar een taxi en dat viel niet mee. Eentje die 5 personen met bagage mee kon nemen was er niet. We zijn naar de andere kant van het station gelopen en daar was een taxi waar alles in kon. Een klein half uur met de taxi en toen kwamen we aan in hotel Muisca, een hotel helemaal in de stijl van de Muisca indianen. Het lijkt wel een museum! Een prachtig dakterras met uitzicht over heel Bogota met haar 8 miljoen inwoners en een Colombiaanse medewerker die Nederlands spreekt.
Onze kamer was nog niet klaar, maar we konden even chillen in de huiskamer.
Toen op weg naar de Monserrate, een kerk bovenop een berg met het meest fantastische uitzicht wat je maar kan bedenken. We gingen met de kabelbaan naar boven en niet zomaar, nee stijl naar boven. Bovenaan gekomen regende het licht, maar toen de zon doorkwam zagen we een regenboog onder ons. Bogota ligt op 2640 meter hoogte, en de monserrate op 3152 meter. Bovenop de Monserrate zaten we even hoog als de wolken, vandaar dat de regenboog lager was dan wij. Een hele vreemde gewaarwording. Inspanning is hier zwaar op deze hoogte en hoofdpijn hoort er ook bij.
Het eten vanavond was weer een hele belevenis. Op aanraden van de Nederlands sprekende medewerker zijn we gaan eten in restaurant La Puerta Negra. We hingen lopend vanaf het hotel de berg af op zoek naar het restaurant. Na even vragen hadden we het eindelijk gevonden. Als het niet was aangeraden waren we er waarschijnlijk nooit gaan eten. Een heel klein tentje, waar we boven konden zitten. Er was geen menukaart, maar wat we konden krijgen werd uitgelegd. Niet heel handig in een rumoerige tent met ons beste Spaans. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een maaltijd in banenenblad. We kregen drinken zonder glazen en alleen vorken, verder niets. Toen kwam vrij snel het eten en dat was erg lekker. Bananenblad gevuld met rijst, kip, spek en wortel. Het smaakte goed. Als toetje hebben we chocolademelk met kaas besteld. Een specialiteit uit Bogota. De kaas moet in stukjes in de chocomelk en als het een beetje gaat smelten kun je het opeten. Heel bijzonder, waarschijnlijk niet voor herhaling vatbaar.
We zijn terug gaan lopen, want volgens het personeel kun je tot 21:00 uur veilig over straat gaan. Op elke hoek van de straat staan militairen met grote geweren, dus veel zal er niet gebeuren. We kwamen er achter dat er een congres gaande in hier in het centrum en daarom zoveel machtsvertoon. We zien dikke auto’s rijden met politie als escort.
Hopelijk niks spannends hier!

• 25 Juli 2017 - 07:45

Linda Simonetti:

Het blijft prachtig om foto's te zien van bekende plaatsen die dan toch weer vanuit een andere gezichtshoek genomen zijn, waardoor de plaats nog mooier lijkt (Cerro Monserrate). Stoer dat jullie die chocomel met kaas besteld hebben. Wij konden ons er niet toe zetten ;-)