Bike tour Bogota - Reisverslag uit Bogotá, Colombia van Fam Raaijmakers - WaarBenJij.nu Bike tour Bogota - Reisverslag uit Bogotá, Colombia van Fam Raaijmakers - WaarBenJij.nu

Bike tour Bogota

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Fam

25 Juli 2017 | Colombia, Bogotá

Vandaag hadden we om 11:00 uur afgesproken om een bike tour door Bogota te maken. Eerst de fietsen uitzoeken op maat en toen op weg. De eerste meters gingen moeizaam door het drukke verkeer hier in de wijk. Nadia had veel moeite met haar mountainbike, maar al snel waren we op het Plaza Bolivar waar ze even kon oefenen. Aangekomen op het plein stond er een meneer gefrituurde mieren te verkopen en die hebben we een paar gekocht om te proberen. Toon, Claudia en ik hebben ons eraan gewaagd. Het was niet vies, maar ook niet echt lekker. Toen verder het plein op, ons ogen uitgekeken naar de mooie gebouwen en natuurlijk duiven gevoerd. We konden mais kopen en de duiven wisten meteen waar ze moesten zijn. Toen verder door de drukken stad. De volgende stop was de plek waar presidentskandidaat Gaitan is neergeschoten in 1948. Dit het meteen ook het begin van de linkse bewegingen die later uitgroeide naar groeperingen als de FARC, ELN en M19. We hebben veel politieke geschiedenis te horen gekregen en niet alles is echt lekker gegaan hier in Colombia. We begrijpen nu wel beter waar de FARC uit is voorgekomen. Nadat Gaitan is vermoord is een ultra rechtse president gekomen die banden had met o.a. Franco en hitler. Er heerste een fascistisch regime en vooral buiten Bogota hadden de mensen het zwaar. Boeren werden vermoord en vluchtten daardoor de jungle in om te overleven. Boeren gingen zich groepen vormen en bewapenden zich uiteindelijk uit zelfverdediging, want iedereen die liberaal was werd vermoord. Dit duurde tot 1953, maar toen waren de linkse guerrilla bewegingen al een feit. Mauricio, onze gids, kon echt heel boeiend vertellen. Verder gefietst naar parque libertat, straten vol muziek, straatverkopers, tango dansers en heel veel drukte. Toen fietsten we langs de stierenvechters arena die eigenlijk gesloten was, maar voor een tip mochten we wel even binnenkijken. Leuk om te zien, al waren we allemaal tegen het stierenvechten ondanks de mooie arena. Overal waar we fietsten werden we aangesproken door mensen die wonderbaarlijk goed Engels spraken. Iedereen wilde weten waar we vandaan kwamen, maar waarschuwde ons ook goed op onze spullen te letten. We gingen wat verder het centrum uit en fietsten door woonwijken en uiteindelijk zijn we gestopt bij een bakkerij waar we heerlijk hebben geluncht. Taart, koeken, sandwiches, pasteitjes, heerlijk! Intussen was het gaan regenen en aangezien we het eerste deel veel bergafwaarts zijn gegaan, moesten we nu de berg op. We kunnen nu uit ervaring vertellen dat dit niet meevalt op 2600 meter hoogte. Maar zelfs Nadia hield zich kranig en fietste zelf de berg op. Fietsen is hier trouwens niet netjes over fietspaden, maar stoep op, stoep af, links van het verkeer, dan weer rechts, door het rood, enz…
Toen we de binnenstad weer bereikte gingen we op weg naar onze laatste stop. Een achteraf cafeetje waar Tejo wordt gespeeld. We hadden dit al eens op tv gezien en stond op ons verlanglijstje. Tejo is een spel dat wordt gespeeld in een café. Er is een lange baan met aan beide uiteinden een schuin stuk klei, waar in het midden een metalen ring verstopt zit in de klei en waar driehoekjes van papier in een rondje op worden gelegd en die driehoekjes zijn gevuld met TNT. Geblaat met een soort stenen gooien en als je zo’n driehoek raakt ontploft deze. We hebben een paar keer heen en weer gespeeld, maar alleen Claudia lukt het om er eentje te laten ontploffen. Dit spel spelen kost niets, er wordt alleen verwachte dat je bier besteld. Geen probleem! Er komt een vrolijke meneer met een kratje, opent je flesje voor je waarbij de doppen in de lucht vliegen en vervolgens gewoon op de grond blijven liggen. Later werd er een bord met heerlijke aardappelballetjes neergezet voor ons. We zijn ook nog even gaan kijken bij de locale tejo-spelers en daar ontplofte nogal wat. Echt superleuk om mee gemaakt te hebben!
Het laatste stuk nog even verder fietsen. Het regende en de zon scheen, dus dat leverde een prachtige regenboog op onder de Monserrate. De kabelbaan naar boven ging dwars door de regenboog heen. Heel bijzonder. De fietstocht zou 3 uur duren , maar uiteindelijk zijn we 5 uur bezig geweest in Bogota. Nadat we de fietsen weer hadden ingeleverd en afscheid hadden genomen van onze gids zijn we nog even door La Candelaria gewandeld. Het blijft prachtig. Even chillen in het hotel en toen op naar restaurant Capital Cocina Y café. Dit restaurant staan op alle sites die we konden vinden op nummer 1 van beste restaurants en zit twee blokken van ons hotel. We hebben er inderdaad heerlijk gegeten!
Om 20:30 terug naar ons hotel en ook vandaag weer veilig aangekomen.
Morgen op naar de warmte en zon. We zijn er aan toe!

• 26 Juli 2017 - 04:51

Ellen:

Wat mooi om te lezen dat jullie de stad Bogota hebben verkend met de fiets.
    Petje af hoor met al die hoogte verschillen. Dapper van Nadia.
    Wat heerlijk om straks de warmte op te gaan zoeken. Ook wij gaan dat doen.
    Wij zijn nu onderweg voor onze vakantie naar Italië. Ik kijk uit naar de volgende verhalen
    Van jullie.

• 26 Juli 2017 - 10:24

Reinier En Astrid Boeije:

Haha..aat n stoer verhaal. Im weet niet of ik mieren zou eten...en teven de berg op fietsen vi d ik in nederland al heel vervelend...maar toch heeft jullie verhaal ons geinspireerd...op zoek naar fietsen in zagreb.

• 26 Juli 2017 - 10:31

Linda Simonetti:

Wie weet hoeveel insecten ik op de motor onbedoeld (en levend) naar binnen heb gewerkt. Maar als ik zelf mocht kiezen, dan sloeg ik over :-). Wel stoer dat jullie dat wel gedurfd hebben!!

• 26 Juli 2017 - 10:32

Linda Simonetti: