Woensdag 25-07-07 - Reisverslag uit Pereira, Colombia van Fam Raaijmakers - WaarBenJij.nu Woensdag 25-07-07 - Reisverslag uit Pereira, Colombia van Fam Raaijmakers - WaarBenJij.nu

Woensdag 25-07-07

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Fam

26 Juli 2007 | Colombia, Pereira

Eerst even wat algemene dingen... HET IS HIER KOUD!!!!! We hebben hier echt een herfstgevoel. We schatten dat het 16 graden is en dat is koud, na de 30 van Pereira. Verder begint het hotel behoorlijk vol te lopen en het is hier dan ook een drukte van jewelste. We vinden het dan ook helemaal niet erg om uitstapjes te maken.
Verder valt ons heel duidelijk op dat Colombia steeds veiliger wordt. De slechte wijken worden opgeknapt en er is heel veel politie op straat. Hier in Bogota voelen we ons dan ook helemaal niet onveilig, alhoewel we natuurlijk wel opletten.
Vanmorgen na het ontbijt zijn we opgehaald door Mauricio die met ons naar Zipaquira is gegaan. Dit is een van oorsprong indianenstadje van de Muisca stam. Zipa betekend opperhoofd en die schijnt daar ooit gewoond te hebben. Het stadje is prachtig koloniaals met een prachtig plein. Maar dit was niet de hoofdreden van ons bezoek. De streek staat bekend om zijn zoutmijnen die in de Andes zitten en in 1 van die mijnen hebben ze een zoutcathedraal gemaakt. We zijn de grot/berg ingelopen en de cathedraal is 180 meter onder de grond en 1 kilometer de berg in. Werkelijk alles is van zout en dat kun je dus aan de muren proeven. Er is een lange gang waarin symbolisch het verhaal dmv kruizen is gemaakt van Goede vrijdag tot en met Pasen. Aan het einde van deze gang kwam de cathedraal. Werkelijk prachtig!!! Alles is donker, maar er zijn een paar lampen hier en daar die wel mooi mooi effect geven!
Het was dus een hele bijzondere morgen.
Deze Cathedraal was van oorsprong gemaakt door de indiaanse mijnwerkers om hun te beschermen. Helaas hebben ze deze in 1995 gesloten en intussen al een nieuwe cathedraal gemaakt. Deze is om te bezichtigen, maar er worden ook dopen en andere missen gegeven. De nieuwe hebben we dus gezien, want de andere is om veiligheids redenen gesloten.
Na Zipaquira zijn we naar The Halifax gegaan om te lunchen. Na de lunch zijn we met een taxi naar het Instituto Geologico Augustin geweest om een reliefkaart van Colombia te kopen. Mauricio had dit ook al aangeboden, maar vroeg de hoofdprijs en we dachten dat we dat zelf ook wel konden na zoveel spaanse les. We hebben dus een taxi genomen en die heeft ons netjes afgezet, zijn naar binnen gegaan, waar ik mijn tas in moest leveren. Toen gevraagd waar we moesten zijn. Bij de balie aangekomen bleek dat we eerst moesten zeggen wat we wilden, toen een copie van het paspoort inleveren en toen kregen we een bonnetje, waarmee we bij de bank ernaast moesten gaan betalen. Toen weer terug, het bonnetje met stempel ingeleverd en we kregen de kaarten. Peanuts!
Naar de overkant van de weg gelopen, een taxi aangehouden en weer terug. En dat voor 4 euro aan taxi heen en terug.
Bij het hotel aangekomen hebben we de kaarten weggelegd en zijn we naar een parkje gelopen in de buurt waar de kids lekker hebben gespeeld. Na weer een heerlijke maaltijd, want het eten is hier erg lekker, gaan we zo de kids naar bed brengen en op naar donderdag.
Hasta mañana!

P.s. Stella,ik kan het redelijk lezen, mijn spaans wordt hier steeds beter!
En Hanne, Claudia mist je en je krijgt dus heel veel groetjes van haar!

• 26 Juli 2007 - 20:19

Family Hannen:

Hello dear Raaijmakers,
    What a wonderful trip it seems to be for all of you and the Columbian people. We can't wait to hear all the news maybe there is something interesting for Monica!? We couldn't understand all of your report cause our dutch is very bad as you know...
    Come back home healthy and hopefully see you soon.
    Susie, Rainer, Monica and Mandy