donderdag 26-07-07 - Reisverslag uit Pereira, Colombia van Fam Raaijmakers - WaarBenJij.nu donderdag 26-07-07 - Reisverslag uit Pereira, Colombia van Fam Raaijmakers - WaarBenJij.nu

donderdag 26-07-07

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Fam

27 Juli 2007 | Colombia, Pereira

De hoogteziekte begint er goed in te hakken. Vanmorgen stonden we op met een vreselijke hoofdpijn en iedereen was misselijk. Na het ontbijt en een paar paracetamol ging het wat beter.
Na het ontbijt zijn we opgehaald door Mauricio om naar het goudmuseum te gaan. Dit is het grootste goudmuseum ter wereld en Colombia heeft na Peru het meeste goud. Het museum was een blik terug in de tijd van de Indianen. Deze indianen (verschillende stammen) vonden het goud en bewerkte het. Het had geen enkele financiele waarde voor hen, enkel een religieuze waarde. We konden alle versieringen zien die de indianen droegen. Ze droegen het goud ook echt als kleding. In de stammen had je een baas/ opperhoofd en daarnaast was de belangrijkste man de medicijnman. Deze had rechtstreeks contact met de goden en met de zon. De medicijnman nam cocabladeren in zijn mond en raakte dan in trance. Op dat moment kon hij vliegen, maar waarschijnlijk was dat meer de trip van de coca. In sommige stammen werd de man dan een condor en in andere stammen een kolibrie.
De indianen geloven dat er na de dood een 2e leven komt en namen daarom heel veel goud mee in hun graven en daar is dus ook een hoop bewerkt goud teruggevonden dat nu in het museum staat.Toen kwamen de spanjaarden in Colombia en zij wilden al het goud. Ze doodden de indianen en namen het goud mee. Mauricio wist enorm veel te vertellen en zelfs de kids vonden het interessant en vroegen veel.
Na het museum zijn we over het Plaza Santander gelopen naar de Iglesia de San Francisco. Dit is de oudste katholieke kerk van Bogota en is prachtig van binnen. Een en al goud, jammer alleen dat dit dus eerst van de indianen is gestolen om vervolgens de kerk mee te behangen.
Naast de kerk waren langs de straat om de 2 meter witte bakstenen neergelegd met witte kruizen ernaast. Op de stenen stonden namen van mensen die ontvoerd waren door de FARC (guerillas) en dit was een protest tegen de FARC. Wel heel indrukwekkend. Terug naar de auto en toen op weg naar La Candelaria, dit is de oudste koloniale wijk van Bogota. Allemaal prachtige straatjes en alles in Spaanse coloniale stijl. We zijn langs het Plaza Bolivar gereden waar net op dat moment een demonstratie begon. We weten niet waarom, maar ik ben uitgestapt om foto´s te maken en moest snel weer terug naar de auto, want het was zo druk dat we nergens konden stoppen. We hebben alle straatjes van Barrio La Candelaria gehad en zijn toen terug gegaan naar het hotel. Na de lunch daar zijn we naar het Parque El Chico gelopen, dat was een wandeling van 20 minuten. Toen we daar aankwamen waren we werkelijk compleet buiten adem en uitgeput. De kinderen hadden daar minder last van. Het is een park met veel groen, maar ook heel veel speeltoestellen en de kids hebben lekker even kunnen rennen daar. Zij hebben duidelijk minder last van de hoogte hier dan wij. Aan het einde van de middag liepen we terug naar het hotel met onderweg een stop voor een ijsje bij Mac Donalds. Dat smaakte wel even. Toen we daarna verder liepen zagen we aan de overkant van de weg een man die een vuilniszak opentrok en gelijk begon te eten. Orlando stond echt met open mond te kijken. We kunnen het hem wel vertellen, maar het echt zien is toch iets anders!
Dit is voorlopig ons laatste bericht. Morgen om 13.00 uur gaan we richting vliegveld om daar om 18.00 uur te vliegen. Dat is erg vroeg, maar er schijnen bij Iberia nogal al wat overboekingen te zijn en we willen wel verzekerd zijn van onze plaats.
Het volgende bericht komt dus uit Helmond!

• 27 Juli 2007 - 14:33

Stella:

Hola familia,

Ik dacht dat jullie eerder terug zouden komen; Heel leuk die uitstapjes in Bogotá.

Hopelijk zijn jullie weer fit voor de terugreis en spreken we jullie in Helmond. Als de rust weer is terug gekeerd.

Besitos para Claudia y Orlando (Orlando está "guapísimo" y claro que Claudia también!!).

Hasta pronto y buen viaje!!!!!!!!

Saludos cariñosos,

Stella, Albert, Elkin, Stella

• 28 Juli 2007 - 01:55

Ria En Henk Bolder:

Fam Raaijmakers We hebben genoten van al jullie belevenissen in jullie reisverslagen en de prachtige projecten die jullie hebben bezocht en geholpen. wij willen jullie bedanken dat we even met jullie mee mochten liften,in dit mooie land. Wij wensen jullie een goede terugreis en een warm welkom in Helmond Groeten Henk en Ria Bolder

• 28 Juli 2007 - 20:44

Linda, Ben, Michael:

Welkom thuis !!! Zal wel weer wennen zijn, maar jullie kunnen terugkijken op een geweldig mooie reis die je nooit meer vergeet!
    Liefs Linda, Ben en Michael