Zondag 15-07-07 - Reisverslag uit Pereira, Colombia van Fam Raaijmakers - WaarBenJij.nu Zondag 15-07-07 - Reisverslag uit Pereira, Colombia van Fam Raaijmakers - WaarBenJij.nu

Zondag 15-07-07

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Fam

16 Juli 2007 | Colombia, Pereira

Eerst nog even wat info over het bejaardentehuis, wat ik gisteren vergeten ben. Het verhaal was al zo lang. In het tehuis zitten 21 bejaarden waarvan de meeste of geestelijk niet in orde zijn of op een andere manier ziek of gehandicapt. Verder hing er in de douche boven alleen een PVC pijp die dienst deed als douche en beneden hadden ze om de douchekop een sok gehangen zodat het water niet te hard zou spetteren. Een douchekop en twee douchegorgijnen waren dus echt geen overbodige luxe!
Gisteravond hebebn we al het speelgoed wat we gekocht hadden uitgepakt. In het kindertehuis was bijna geen speelgoed en wat er was hing nog ingepakt aan de muur. We wilden voorkomen dat de kinderen er niet mee mochten spleen, dus hebben we alles uit de verpakking gehaald. In de eerste instantie wilde de senora van het tehuis ook geen speelgoed, want dat ging toch alleen maar kapot…. Daar dachten wij heel anders over.
Vanmorgen zijn we met een SUV met de achterbank en kofferbak helemaal vol met speelgoed en kleren en met 3 volwassenen en vier kinderen op de middelste bank naar het tehuis gegaan. In dit kindertehuis zitten vooral kinderen waarvan de ouders tijdelijk niet meer voor hun kinderen kunnen zorgen omdat ze bv in de gevangenis zitten of andere problemen hebben zoals ziekte. De kinderen zaten nog in de kerk naast het tehuis, maar werden al snel opgetrommeld en binnen in een kring gezet. Orlando, Claudia en Yohan hebben al het speelgoed uitgedeeld en de kinderen wisten niet goed wat ze er mee aan moesten. Wat nog ingepakt was, omdat dat niet anders kon, bleef ook ingepakt en de kinderen waren echt aan het hamsteren. We zagen kinderen dingen in hun slaapkamer verstoppen. We hebben geprobeert uit te leggen dat het speelgoed voor iedereen samen was, maar dat was moeilijk. De Senora was intussen al van alles aan het weghalen en wij werden daar aardig depressief van. Er was een heel klein meisje van net 3 en die was helemaal blij met en ketting, oorbellen en haarband, maar deze werd haar afgenomen en de tranen waren niet te stoppen. Ellen graaide het weer terug uit de handen van de senora en gaf het terug. We hebben Cesat laten zeggen dat het speelgoed voor iedereen is en dat het is gegeven om mee te spelen en niet om aan de muur te hangen. Het tehuis ziet eruit al een showroom, maar de kinderen kunnen geen kind zijn. Ze beloofde ons de kinderen te laten spelen. Laten we het hopen!!!
Aan het einde van ons bezoekje hebben we nog heel veel ballonnen opgeblazen en de in de lucht gegooid. De kinderen hadden echt geen idée wat ze daar mee moesten. We zijn er tegenaan gaan slaan en overgegooid tot de kinderen mee gingen doen. Ze vonden het erg leuk toen ze doorhadden wat je met een ballon kan doen.
De Senora bedankte ons allen van harte en ze leek erg blij te zijn. Laten we hopen dat we deze kinderen een beetje kind hebben kunnen laten zijn.
Na het bezoek aan het tehuis zijn we naar La Virginia gereden om een boottochtje te gaan maken op de Cauca rivier. We gingen met een vrij gammele boot waar we allemaal een zwemvest aan moesten. Toen we vertrokken zagen we een gier in het water op iets zitten. Het bleek een dode koe te zijn. Getver! De kapitein van de boot vertelde dat de FARC (guerilla´s) die in de bergen zitten vaak lijken in de rivier gooiden die vervolgens ter hoogte van La Virginia weer boven kwamen drijven. Gelukkig hebben we die niet gezien. Wat we wel zagen is mannen die met een kano langs de oever bezig waren onderwater zand in een emmer te doen en deze boven water in de kano te doen. Nu zijn deze kano´s erg groot en dus echt een hels werk. Per volle kano kunnen ze ongeveer 20 euro verdienen, maar de rug is dan wel aan gort!
Verder gingen we onder een grote brug door waar een hoop jongens vanaf doken en naar onze boot zwommen, aan boord klommen en toch wel heel graag een kleingheidje wilde voor hun prestaties. Alleen maar muntgeld, want ze moesten nog naar de kant zwemmen. Nu moet je bedenken dat het kleinste briefje 1000 pesos is en dat is 40 ct dus met minder waren ze al heel blij.
Vanmiddag hebben we lekker genikst en alle indrukken een beetje laten zakken. Vooral bij Orlando maakt het een enorme indruk wat hij ziet. Kinderen van 6 die geen auto hebben…. Oude mensen die de hele dag alleen maar zitten en jetix kijken… Hij was vooral in het tehuis erg bezig te zorgen dat iedereen speelgoed had en er ook mee speelde en als de senora iets afpakte, nam hij het weer terug en gaf het aan de kinderen. Wat een kanjer!
Bij deze willen we ook alle mensen bedanken die hebben gedoneerd. We zijn echt heel erg blij zo veel voor alle mensen en kinderen te kunnen doen en dat is allemaal dankzij jullie!!! Bedankt!!!
Vanavond hebben ik en Ellen even decadent gedaan en is de pedicure en manicure gekomen. Gloria is bijna 2 uur met je bezig met masages, scrubs, lakken van nagels, enz. Het resultaat is zowel op handen als voeten een french coating! We gaan lekker ontspannen slapen.
Hasta mañana!

P.s. Brazilie is kampioen van Copa America!!!
En ook zijn er foto´s geplaatst bij de verhalen vanaf 08 juli.

• 16 Juli 2007 - 09:09

Germa:

Hallo Marjolein, Toon, Orlando en Claudia,

Ik volg jullie reisverslagen en gebeurtenissen met veel plezier en vind het ontzettend leuk maar ook heel erg mooi om te lezen dat jullie het bejaardentehuis en kindertehuis zoveel bruikbare,nuttige maar ook noodzakelijke dingen hebben kunnen doneren van de gulle gaven van jullie vrienden,familie en bekenden! Wat een mooie gebaren!

Daarnaast ook erg fijn dat jullie ook zo genieten van al het moois dat Colombia te bieden heeft!

Geniet nog heel erg deze laatste week en fijn dat je Spaans zo van pas komt Marjolein!

Groetjes en hasta luego!

Germa

• 16 Juli 2007 - 20:04

Tanja Meijering:

Hoi Familie Raaijmakers,

Ik ben gewoon helemaal sprakeloos... Heb jullie verhalen vanaf het begin gelezen, maar vooral die van de laatste twee dagen zijn erg indrukwekkend. Wat geweldig wat jullie daar doen! En nu inderdaad maar hopen dat al die mooie spullen op de juiste manier gebruikt worden en gebruikt blíjven worden.

Wat een avontuur voor jullie, maar zeker ook voor de kids. Zulke ervaringen zullen hun hele leven bijblijven.

En zoals je van Kim al weet staat er nog wat leuks dankzij jouw inzet (Marjolein) week 27 hier op je te wachten in Nederland. Daar kun je nog wel een klein borreltje op drinken hoor ;-).

Hasta pronto y muchas gracias!
    Groetjes, Tanja

• 16 Juli 2007 - 20:07

Tanja:

Ps. Of iets anders natuurlijk!

• 16 Juli 2007 - 21:32

Linda, Ben Michael:

Wauw al die foto's...Ik heb ze meerdere keren bekeken. Die van Orlando met dat konijntje en Claudia in haar mooie jurk zijn erruggg lief !!
    Liefs Linda