Moederhuis 16-07-07 - Reisverslag uit Pereira, Colombia van Fam Raaijmakers - WaarBenJij.nu Moederhuis 16-07-07 - Reisverslag uit Pereira, Colombia van Fam Raaijmakers - WaarBenJij.nu

Moederhuis 16-07-07

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Fam

17 Juli 2007 | Colombia, Pereira

Vanmorgen ben ik met Orlando en Ellen naar het moederhuis geweest. Het is een opvanghuis voor zwangere vrouwen, zeg liever kinderen, die begeleid worden in het krijgen van hun baby en het verzorgen ervan. Het huis ziet er mooi uit van binnen. Er zitten 17 meisjes en 7 baby´s. Dus nog 10 zwangere meisjes. Deze meisjes zijn zwanger geraakt en vervolgens door de familie buiten gezet. Ze hebben niets, alleen een bay in hun buik. De meisjes blijven gemiddeld een maand of 4 na hun bevalling en leren er te handwerken, zelf luiers en lakentjes te maken en voor hun babytje zorgen. Verder zijn er een psycholoog en een maatschappelijk werkster gekoppeld aan het huis die bij alle meisjes gaan proberen de thuissituatie te herstellen zodat de meisjes weer terug naar huis kunnen. Gelukkig lukt dat in heel veel gevallen. Slecht 1% van deze meisjes wordt afgestaan voor adoptie en dat is een goed teken!
Bij binnenkomst zat er een meisje op bed haar baby te verzorgen en dat meisje bleek 12 jaar te zijn. Ze was misbruikt door haar stiefvader en haar moeder wilde het niet geloven… Toen stond ze op straat met haar 12 jaar en intussen een baby van 6 maanden.
Verderop was een meisje van 13 jaar met een baby van een paar maanden die verkracht was door haar vader en nu de baby droeg die is verwekt door haar vader. Ze heeft aangifte gedaan en gelukkig zit de vader in de gevangenis, maar het meisje zal de rest van haar leven beschadigd zijn.............
Deze extreme jonge meisjes blijven langer in het tehuis en als ze niet meer kunnen blijven gaan ze door naar een ander tehuis. Er worden geen meisjes op straat gezet.
Het bezoek was echt heel erg emotioneel en we moesten tijdens het hele bezoek slikken om niet te gaan huilen. Dat is dan ook niet helemaal gelukt…
We hebben gevraagd wat ze nodig hadden en dat was vooral een hele grote metalen kast met sloten erop, voor een beetje privacy voor de meisjes. Verder dachten we aan een paar buggy´s, wipstoeltjes, flessen, billenzalf en als kadootje voor de meisjes lingerie, want dat wilden ze graag volgens de directrice.
We zijn eerst terug gegaan naar de finca om te eten en de maaltijd was weer geweldig. Estella weet precies wat we lekker vinden, al zijn de kinderen het daar niet altijd mee eens. Na het eten met zijn alle met kids in de SUV en op weg naar een kastenwinkel. We hebben er 3 gezien en er was er maar 1 die een kast had die groot genoeg was. We hebben hem gekocht met de afspraak dat hij dezelfde dag nog zou worden bezorgd en in elkaar gezet en dat was goed. Toen door naar een warenhuis met heel veel kleine winkeltjes. Cesar noemt het de black market en we konden er goed onderhandelen. We hebben 2 buggy´s gekocht, een campingbedje, 1 gewone maxicosi en éen met een onderstel waar je ´m mee hoger kan zetten en kan wippen. Verder hebben we 17 lingeriesetjes gekocht bestaande uit een bh, string en boxer. Gewoon een kadootje. Verder hebben we gelijk een magnetron gekocht en 19 knuffelapen voor de oude mensen die we beloofd hebben en die we komende week gaan brengen.
Toen zijn we naar het tehuis gereden en daar waren ze de kast al aan het bezorgen. We hebben de spullen neergezet samen met drie tassen babykleertjes die we hadden meegenomen en hebben de lingeriesetjes op tafel uitgestald en verteld dat het een kadootje voor iedereen was. Ze stonden een beetje verbaasd te kijken en durfden eigenlijk niet te komen. Uiteindelijk snapte ze de bedoeling en je hebt nog nooit zo´n blije gezichten gezien. Het blijft enorm emotioneel om deze kinderen te zien en we zijn ontzettend blij dat we ze een beetje een leuke dag konden bezorgen dankzij jullie allemaal.
Toen terug naar de finca waar een nieuwe familie is aangekomen en waar een BBQ klaar stond omdat Ellen, Hans en kids morgen naar huis gaan. Cesar, Estella, Patricia en Moisés waren er ook en het was gezellig. Ben en Linda, de fles aguardiente is opgegaan :-)
We genieten hier ontzettend van al jullie leuke reacties op de site!!!

De uitgaven van vandaag:

5x babyfles 40.000
17x lingeriesetjes 249.000
----------------------------------------
Total 2.128.550 pesos

Hiervan hebben Hans en Ellen 1.300.000 betaald, dat was hun laatste projectgeld en zij vertrekken morgen. Wij hebben dus de overige 828.550 pesos betaald.
Nog ruim een miljoen te besteden!!!

Buenas noches en nomaals iedereen bedankt dat we dit mogen en kunnen doen!

Fam Raaijmakers

• 17 Juli 2007 - 13:47

Linda:

Slik, snik en glimlach..wat mooi, alweer.
    Ben ging vandaag met een pakje brood naar zijn werk. Michael zegt: Papa, eendjes kijken?? We lagen in een deuk.
    Liefs Linda

• 17 Juli 2007 - 20:47

Claudette:

Jeetje, ik ben erg onder de indruk. Wat geweldig ook dat jullie dit doen. Super, petje af.

• 17 Juli 2007 - 21:51

Ria En Henk Bolder :

Hallo Fam Raaijmakers,
    Met heel veel intresse lezen we jullie verslagen. Wij vinden het geweldig wat jullie doen voor de mensen die het zo hard nodig hebben.Wat moet het voor jullie ook fijn zijn dat je de mensn kunt laten zien waar het geld terecht komt Hele goede projecten maar de blijdschap die ze je geven lijkt mij het mooiste. Eind van het jaar kunnen wij ook een groot bedrag geven Henk was bij een stichting voor bedrijfs-hulpbescherming die houdt helaas op te bestaan en nu was er nog aardig wat geld in kas en nu mocht ieder bestuurslid een goed doel uitkiezen om geld te geven. Het was voor ons niet moeilijk om er een te vinden. Uit het land waar onze drie prachtige kleinzonen vandaan komem is het fijn om daar iets voor terug te doen, vooral omdat het zo goed van pas komt. Wat een leuke foto's hebben jullie gemaakt. Barbara en Peter zijn ook weer thuis Ze hadden het fijn gehad. Zondag zijn we naar het aankomstfeest van Michael geweest. Je weet niet wat je ziet hoe goed dat hij het doet.Barbara had de rode t-shirts aangedaan en Michael had hem ook aan, dat was een leuk gezicht Wij hopen dat jullie nog een fijne tijd in Colombia mogen hebben en kijken al weer uit naar het volgende verslag De hartelijke groeten van Ria en Henk Bolder