Onafhankelijkheidsdag 20-07-07 - Reisverslag uit Pereira, Colombia van Fam Raaijmakers - WaarBenJij.nu Onafhankelijkheidsdag 20-07-07 - Reisverslag uit Pereira, Colombia van Fam Raaijmakers - WaarBenJij.nu

Onafhankelijkheidsdag 20-07-07

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Fam

21 Juli 2007 | Colombia, Pereira

Gisteren zijn we na een zoektocht van bijna 3 weken op bezoek gegaan bij de pleegmoeder van Orlando. Ze was verhuisd en het duurde even tot we haar weer gevonden hadden. Ze woont in Armenia en het was even zoeken. Op de grote hoofdweg van Armenia werden we aangehouden door de politie ivm de beruchte Pico y Placa, Cesar mocht met zijn nummerplaat niet in de binnenstad rijden. Gelukkig kon hij aantonen dmv het tolbonnetje dat hij uit Pereira kwam en hoefde hij niet te betalen. We hebben hem verteld van de bon van Martha in Cali en de corrupte politieagent en Cesar zei dat dat echt niet heel vaak voorkwam. Er zijn wel corrupte agenten, maar die worden een hard aangepakt als ze erachter komen. Wel heel fijn om te horen dat dit dus geen normale gang van zaken was.
De pleegmoeder van Orlando was weer ontzetten blij hem weer te zien. Bij aankomst omhelsde ze hem en begon gelijk te huilen en Orlando liet alles gewillig toe. We hebben een drankje gedronken van opgeklopte melk met cocos en we moesten blijven eten. Nu hadden we de vorige keer bij haar gekookte rundertong, dus we hielden ons hart vast! Gelukkig was het iets beter. Ze had een soort soepje van gekookte vis met platano, yuca en aardappel, met rijst en salade. Best lekker, alleen zat er wat veel graat in de vis, waar ik (marjolein) dus echt bijna in stikte. Na het eten hebben we de gebakjes gegeten die we hadden meegenomen, samen met een mooie foto van Orlando in een mooi lijstje. De pleegmoeder heeft een mnoie en emotionele videoboodschap ingesproken voor Orlando en daarna hebben we een emotioneel afscheid gehad met veel tranen. Wat een heerlijk mens is het toch!!!
De rest van de middag hebben we gezwommen en genikst en de kinderen heerlijk gespeeld.

Vandaag is het onafhankelijksheidsdag in Colombia en wordt gevierd dat de Colombianen onafhankelijk werden van de Spanjaarden. Nu moeten we toegeven dat er op die dag in Nederland altijd een groot feest wordt georganiseerd door de Colombiaanmse ambasade met Colombiaanse muziek, eten en vooral heeeeeel veel Colombianen. Hier in Colombia wordt er relatief weinig aan gedaan. Er was een parade bij een school in de buurt, maar verder in de stad niets, behalve dat veel mensen de vlag uit hebben hangen, de politie vlaggen op hun motoren hebben en veel taxi´s met een vlag rondrijden.
We zijn naar de stad gereden om een chiva-tour te doen. Dit is een ritje met een echte Colombiaanse bus en niet toeristisch, maar gewoon een rit die heel veel mensen maken, vooral in het weekend. Veel mensen uit de dorpen gaan inkopen doen in de stad en gaan dan met de chiva met al hun inkopen mee. In veel gevallen gaat dat mee op het dak. Terug gaan veel boeren met hun zelfverbouwde groenten en fruit om dat in de stad te verkopen. We moeten door een wat akelige wijk midden in de stad en dan komen we bij een busstation waar precies 7 bussen konden staan die dan allemaal vollopen en tegelijk vertrekken. Je kunt dus gewoon in de bus stappen en gaan zitten. Buiten de chiva´s lopen allerlei handelaren hun waar aan te prijzen in de hoop wat te verkopen. We zijn vertrokken naar La Florida een klein dorpje in de bergen. De tocht begint heel aardig met goede wegen, maar de chiva loopt steeds voller en al snel zijn Claudia en ik gescheiden door een ander gezin van Toon en Orlando. Wel heel gezellig met muziek, alleen de wegen worden steeds slechter en het heeft geregend... Toon zit aan de afgrondkant en zweet met enige regelmaat peentjes! Gelukkig komen we veilig aan in het prachtige dorpje, waar we even rondlopen en op een terrasje zitten. Er komen veel gewone bussen, maar geen chiva meer. Die blijkt pas om 6 uur te komen en dat vinden we te laat. We nemen dus een gewone bus terug. He4t was op de berg erg koud en we dachten comfortabel terug te reizen, maar niets was minder waar. Iedere keer als we dachten dat de bus echt niet voller kon, kwamen er toch weer een man of 4 bij. We zaten helemaal dubbelgevouwen in de bus, maar het was wel leuk, tussen heel veel mensen el allerlei verschillende groenten!
Vanavond hebben we goed kennis kunnen maken met 3 nieuwe bewoners van de finca. Rob en Wendy met hun dochter van 7 maanden Valerie. Het was gezellig en de fles aguardiente die we van Hans en Ellen hadden meegekregen is intussen op!
Nu lekker slapen en dat gaat wel lukken:-).

• 21 Juli 2007 - 06:01

Linda, Ben Michael:

Hee wat leuk dat Wendy,Rob en Valery er nu ook zijn. We volgen hun verhaal ook heel trouw!! Veel plezier nog de tijd die jullie er nog zijn!!
    Groetjes Linda en de nu nog slapende mannen.

• 21 Juli 2007 - 09:48

Hans En Ellen:

Stelletje zuiplappen we dachten dat jullie hier een week mee gingen doen !!!
    vanuit madrid waar we een paar uurtjes moeten wachten de groetjes,
    H.E.Y.B.

• 21 Juli 2007 - 10:29

Reinier En Astrid:

hola bonjour

hier gaat alles perfect: we hebben een internetcafeetje opgezocht om even snel te lezen over jullie avonturen. geweldig.
    we zitten in een hele hete maar mooie provence en kijken uit naar jullie live verslag over 2 weken.
    veel plezier nog en fijn dat t geld zo goed besteed is. we kunnen hier ndiet alles lezen dat duurt te lang maar het is super.
    we gaan nu boodschappen doen voor een bbq met rick mariejose en dennis en wendy. r & m blijven een weekend dus gezellig borrelen en bbq en.
    liefs en kusjes voor orlando en claudia.
    groeten van ons allen.