Metrocable - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Fam Raaijmakers - WaarBenJij.nu Metrocable - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Fam Raaijmakers - WaarBenJij.nu

Metrocable

Door: Fam

Blijf op de hoogte en volg Fam

13 Juli 2012 | Colombia, Medellín

Vanmorgen hebben we voor het eerst ontbeten in Geohostel. Dat was wel even wennen. Op het aanrecht stonden 4 bordjes klaar met daarop een croissant en een broodje. That's it. Onze hongerige Orlando had daar natuurlijk niet genoeg aan. We hebben gegeten en zijn toen gaan lopen naar Metrostation El Poblado, vernoemd naar de wijk waar we verblijven. Een leuke wandeling en aangekomen bij het metrostation vonden we al snel de juiste metrolijn. We moesten 9 haltes mee en toen konden we overstappen op de Kabelbaan. Deze zit binnen het metrosysteem en is gemaakt om de mensen uit armere wijken een betere gelegenheid te geven om naar de stad te kunnen om te gaan werken of studeren. Medellin doet heel erg haar best om de wijken beter te maken en dat is te zien. De kabelbaan gaat de berg op, heel erg hoog, over de arme wijken. We keken ons ogen uit. Wonderlijk genoeg vonden we de wijken meevalen ten opzichte van de armoede die we al eerder in Colombia hebben gezien, ook aan de kust. Overal in Medellin ligt bijna geen vuil op straat en ook in deze wijk oogde het behoorlijk schoon. Er zijn door de gemeente sportvelden aangelegd om de jeugd van de straat te houden en er staat een enorme nieuwe bibliotheek midden in de wijk. Halverwege is er een prachtige loopbrug aangelegd welke 2 delen van de wijk gescheiden door een dal met elkaar verbind. De meeste huisjes waren van steen en pas hoger op de berg stonden een aantal golfplaten huisjes, waar de armoede echt vanaf straalde. We zagen ook dat mensen hun was op de daken drogen, vreemd om te zien.
Boven aangekomen konden we nog een kabelbaan verder de berg op. Het is zo hoog dat we een vliegtuig zagen vliegen op dezelfde hoogte als wij waren. Na de tweede kabelbaan kwamen we boven bij Parque Arvi. Dit is een natuurpark met verschillende delen waar je rond kunt lopen met een gids of kunt survivelen. Hier waren we niet helemaal op gekleed en regen dreigde, dus dat hebben we over geslagen. Het is behoorlijk wat kouder boven op de berg. Terwijl we weer naar beneden gingen begon het te regenen, en dat ging steeds harder. We wilden eigenlijk met de metro uitstappen bij Plaza Scultures, maar de regen hield ons tegen. Het kwam met bakken de lucht uit!
Daarbij komt dat we allemaal wat last van ons buik hebben en dan vooral Toon en ik. We besloten boodschappen te gaan doen en terug te gaan naar het hotel en rustig aan te doen. Bij het hostel hebben we het gekochte fruit schoongemaakt en een heerlijke bak mango, papaya en ananas weggewerkt. We hebben nu ons eigen plekje in de koelkast, dus ook het ontbijt kunnen we morgen aanvullen.
Vanavond mochten Orlando en Claudia kiezen wat ze wilden eten en dat werd KFC, deze zit om de hoek. Vanavond maar een vroeg avondje om morgen weer fit te zijn om met Roel de stad te gaan verkennen, hopelijk is het dan droog!

• 14 Juli 2012 - 08:39

Hans En Ellen:

Dit is echt iets voor jullie, een lunch bestaande uit een bak vol fruit. Het water loopt al in mijn mond. En dan 's avonds nog naar KFC, kan het nog lekkerder? We hopen dat de buikvirus gauw over gaat. Geniet van Medellin. Liefs Hans, Ellen, Yohan en Brayan