Pablo Escobar Tour - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Fam Raaijmakers - WaarBenJij.nu Pablo Escobar Tour - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Fam Raaijmakers - WaarBenJij.nu

Pablo Escobar Tour

Door: Fam

Blijf op de hoogte en volg Fam

15 Juli 2012 | Colombia, Medellín

Vanmorgen schrokken we om 9.25 wakker, dit was schrikken want het ontbijt is maar tot 9.30 uur. Toon is naar beneden gegaan om te kijken wat er te redden viel en gelukkig kwam hij boven met 4 ontbijtjes. Dit keer worstjes in bladerdeeg en een kaascroissant. De ochtend hebben we gebruikt om rustig aan te doen, boodschapjes te halen, enz. We hebben weer geluncht met fruit op het dakterras, heerlijk!
Om 14.00 uur werden we opgehaald voor de Pablo Escobar Tour. Pablo was een van de grootste drugsbarons ter wereld, maar zeker de grootste van Colombia. Hij leidde het Medellin-kartel en stond op nummer 7 van 's werelds rijkste mannen volgens Forbes Magazine. Het was een man die stinkend rijk is geworden met handelen in cocaïne en tegelijkertijd deed hij veel voor de arme bevolking. Hij heeft eens een vuilnisbelt bezocht waar 700 families op woonden en van leefden en heeft voor allemaal huizen gebouwd. In 1985 wilde hij zich met politiek gaan bemoeien. hij had een eigen partij die meedeed aan de verkiezingen. Dit was zijn grootste fout aller tijden. Voorheen kon hij zijn gang gaan en geen haan kraaide naar zijn geld, nu hij meedeed werd de minister van financiën nieuwsgierig naar zijn geld en begon een onderzoek. Dit werd de dood van deze minister. Vervolgens werden er verschillende politici vermoord die slecht over Escobar praatten. Aanleiding hiervoor was ook de " war on drugs" begonnen door Amerika.
Heel Amerika en Colombia zocht Escobar en uiteindelijk heeft hij zichzelf aangegeven bij de politie op voorwaarde dat hij zijn gevangenschap mocht uitzitten in een zelfgebouwde gevangenis in Envigado met eigen bewakers. Hij had daar natuurlijk een luxe leventje en de verhalen in Envigado gaan dat hij 's avonds regelmatig een drankje kwam drinken in het dorp. In 1993 is hij uiteindelijk doodgeschoten op een dak terwijl hij vluchtte. Colombia zegt dat de politie hem heeft doodgeschoten, de familie van Escobar zegt dat het zelfmoord was en nog een andere partij zegt dat het zijn drugsvijanden waren die hem neerschoten.
De tour begon bij het Dallas House. Hier woonde hij de laatste dagen van zijn leven. In april 1993 woonde hij hier met zijn vrouw, twee kinderen en zijn moeder. Hij kreeg een telefoontje dat het gebouw in 5 minuten zou ontploffen. Ze zijn naar buiten gesneld en inderdaad is het gebouw ontploft. Dit is gedaan door het Cali-kartel, waar Escobar mee in conflict was. Als antwoord heeft hij mensen naar Cali gestuurd en daar 300 man vermoord.
Vervolgens reden we naar het kerkhof waar het graf van Escobar ligt. Vier jaar geleden is hij opnieuw opgegraven omdat er geruchten gingen dat hij iemand had ingehuurd die op hem leek om de kogel op te vangen, zodat hij kon vluchten. Er is op verzoek van zijn zoon dna-onderzoek gedaan, maar hij was het echt. Vreemd om voor het graf te staan waar ook mensen staan die het persoonlijk heel erg vinden dat hij dood is.
Na het kerkhof reden we naar La Palma, hier staat een groot huis waar hij ook regelmatig woonde. Inmiddels woont hier Roberto Escobar,de broer van Pablo en medelid van het Medellin Kartel. Roberto was de man die de geldzaken regelde voor Pablo en geld wit waste. Op het hoofd van beide mannen stond een beloning van 10.000.000 dollar als iemand kon vertellen waar ze waren. Aangekomen bij het huis stond Roberto al te wachten. Zo raar dat iemand die deel uitmaakte van een groot drugskartel voor je neus staat. Roberto heeft een gevangenisstraf gekregen van 22 jaar en daar 11 van uitgezeten. In Colombia krijg je voor iedere dag dat je werkt of studeert in de gevangenis twee dagen aftrek van je straf. In de gevangenis heeft hij zijn leven gebeterd en is deze tours begonnen en met het geld dat hij daarmee verdient een stichting gaan steunen voor kinderen met HIV. In het huis zagen we verschillende foto's van Escobar, kogelgaten in het huis, verstop plaatsen achter kasten in achter het bureau. De Gids vertelde zoveel over Escobar, zowel wat hij goed deed in zijn leven als wat hij fout deed. een anekdote is dat hij werd achtervolgd door de politie terwijl hij 20 kilo cocaïne bij zich had en niet verder kon met zijn auto. Hij heeft toen een man met een motor aangesproken, gezegd dat hij Pablo Escobar was en en om de motor gevraagd. De man schrok en gaf zijn motor. Een paar weken later had Pablo zijn adres achterhaald via het kenteken en de motor terug gegeven samen met een auto van 50.000 dollar.
Ook gaat het verhaal dat hij een staatsschuld van de regering van 21 miljard dollar wilde terug betalen voor de regering. Dat vond hij grappig, omdat zijn verdiende geld uit Amerika komt en zo Amerika zijn eigen lening terugbetaald zou hebben. De Colombiaanse regering is hier niet op ingegaan.
Verder hebben we de kamer gezien waar Escobar zijn 44e en laatste verjaardag heeft gevierd. Tijdens het feest moesten ze vluchten omdat de politie kwam. Hij is er niet meer terug geweest. In de kamer hangt een schilderij van een paard wat zijn lievelingspaard was. Het paard is doodgeschoten door het Cali-Kartel met als gevolg dat Escobar 300 man in Cali heeft laten neerschieten.
En dan staan we ineens weer tegenover Roberto Escobar. Met al deze verhalen in je achterhoofd sta je ineens voor de man die deel uitmaakte van alle moorden, drugs en geweld. Hij heeft Claudia al een paar keer een knuffel gegeven en ook ik ben nu aan de beurt. Dat voelt raar, Roberto Escobar die een arm om je heen slaat... Roberto heeft een kunstoog en hoort aan aan een kant niet meer door een bomaanslag net na zijn vrijlating.
Later mogen we allemaal met Roberto op de foto, tekent hij onze gekochte film en mogen we vragen stellen.
Iemand vraagt hoe hij zich voelt over de moorden die zijn gepleegd door het Medellin Kartel waar hij mede verantwoordelijk voor is. Hij legt uit dat hij zijn gezin moest beschermen voor de politie. Die hadden zijn vrouw een paar dagen ontvoert en zijn zoon geslagen. Alles dus om zijn gezin te beschermen. Ik vroeg of dat de alle doden goedmaakt, maar Roberto zat even aan de telefoon. De gids antwoordde zachtjes dat hij vind van wel. Verder verdedigde hij heel erg dat Pablo Galan had vermoord, Galan was presidentskandidaat en vermoord tijdens een toespraak. Het was ook een van de politici die onderzoek instelde naar Escobar. Hij verdedigt zijn broer en doet dit ook om aan iedereen te laten weten dat zijn broer niet zo slecht was als iedereen dacht. Daar had iedereen zijn eigen mening over.
Het geld dat er verdient wordt met deze tour gaat naar een foundation voor kinderen met HIV. Het vreemde is wel dat Roberto daar niet over heeft gepraat en er ook geen folders, website of iets dergelijks te vinden was over de stichting. Volgens de gids zit er nog genoeg geld bij Roberto al praat hij daar niet over. We vragen ons af of ons geld naar de foundation gaat of.... We zullen er maar niet teveel over nadenken.
Vanavond hebben we lekker gegeten om de hoek, wings en ribs, erg lekker. Nog even een spelletje gedaan en de dag is alweer voorbij.

• 16 Juli 2012 - 02:38

Familia Simonetti:

Wij zijn weer in de bewoonde wereld. Leuk om te inhaallezen. Jullie hebben ook een prachtvakantie...wij gasn zo eens aan de slag met onze !verslagen. Geniet ze nog!! Ben Li
    nda en Michael

• 16 Juli 2012 - 02:38

Familia Simonetti:

nda en Michael

• 16 Juli 2012 - 05:56

Hans En Ellen:

Wat een verhaal dit keer. Ik kan me voorstellen dat je genoeg stof hebt om over na te denken.
    Onze jongens moeten nog een paar daagjes naar school. Yohan heeft woensdag nog sportdag. Hopelijk hebben we dan weer droog weer. Verder gaat alles z'n gangetje hier. Liefs Hans, Ellen, Yohan en Brayan

• 16 Juli 2012 - 18:47

Corine:

Ik heb net weer alles gelezen, ben weer helemaal bij! Geniet er nog van de komende 2 weken!
    Qua weer missen jullie niks in Nederland :-(

groetjes,