El Penol de Guatape - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Fam Raaijmakers - WaarBenJij.nu El Penol de Guatape - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Fam Raaijmakers - WaarBenJij.nu

El Penol de Guatape

Door: Fam

Blijf op de hoogte en volg Fam

16 Juli 2012 | Colombia, Medellín

Vanmorgen werden we om 9.30 opgehaald door Roel. We hadden gsteren telefonisch contact en hij vond het gezellig om met ons mee te gaan. In de auto hebben we de hele 1.5 uur gekletst over de familie Escobar en de verhalen die de ronde doen. Echt leuk om te horen van iemand die er midden in zit. We reden over een prachtige bergweg naar El Penol. El penol, La Piedra,is een rots van meer dan 200 meter hoog. Bovenop de top zit je op meer dan 2000 meter boven zeeniveau. De rots is van massief graniet en de op een na grootste massieve rots van de wereld. De grootste staat in Australie. De rots was vroeger in bezit van de indianen. In de rots zit een spleet waar ze trappen hebben gebouwd naar boven. Het zijn er in totaal 740 en dat is puffen! Aan de voorkant van de spleet is de weg naar boven en dieper in de spleet zit een smallere trap die naar beneden gaat. Het was echt belachelijk hoog, maar we hebben het allemaal goed volbracht. Bovenop de rots zijn 3 tentjes waar je drinken kunt halen en nog hoger zijn nog 2 winkeltjes. Knap hoe ze alles steeds boven krijgen. Het is echt heel erg indrukwekkend om bovenop de rots te staan en het uitzicht is geweldig. Je kijkt uit op een heuvelachtig landschap omringt door water. Dit water is ontstaan door een stuwdam die is gebouwd. Overal zie je water en een prachtig landschap.
De weg naar beneden was ook nog flink pittig. Het trapjes waren smal en donker en af en toe werden we bang dat er rotsen los zouden raken en naar beneden komen. Gelukkig is dit niet gebeurt. Orlando en Claudia hebben geweldig gelopen en geklommen en voor hun was dit een erg leuk uitje.
Na de rots zijn we door gereden naar het dorpje Guatape. Dit plaatsje ligt aan het meer en is ongelofelijk kleurrijk. We zijn het dorpje rond gelopen en hebben geluncht in een van de restaurantjes. Het was een restaurant met typisch Colombiaanse gerechten, dus die hebben we gegeten. Claudia en Roel hadden Forel, Toon had biefstuk met flinke vetrand van wel 400 gram, Orlando een kipfilet die belachelijk groot was en ik de Bandeja Paisa. Het was weer heerlijk! We zijn nog even rondgelopen, hebben een ijsje gegeten 10 armbandjes gekocht voor 1.90 euro samen en zijn toen langzaam terug gereden. Voordat we naar het hotel gingen zijn we eerst naar het huis van Roel geweest. HIj woont ontzettend mooi in een leuk huis met gezamelijk zwembad voor alle huizen er omheen. Van binnen is het prachtig en luxe ingericht! Leuk om te zien hoe hij woont. helaas was zijn vrouw nog aan het werk, dus die hebben we niet kunnen ontmoeten.
Daarna naar het hostel, want Roel moest om 17.30 uur thuis zijn in verband met de Pico y Placa. Dit houdt in dat nummerborden met eindcijfers op bepaalde dagen niet mogen rijden tussen 6.30 en 8.30 uur 's morgens en tussen 17.30 en 19.30 's avonds. Dit is 2x per week, waardoor de drukte in de stad wat proberen te verdelen.
Vanavond hebben we lekker in het hostel gegeten wat we nog in de koelkast hadden. Na zo'n uitgebreidde lunch hebben we 's avonds niet veel meer nodig. Nu zitten we lekker buiten en maken ons voorzichtig klaar voor de busreis naar Pereira morgen.

• 17 Juli 2012 - 05:44

Ellen En Hans:

Het straatje in Guatape lijkt erg veel op de straat in Salento. De foto' s die jullie meesturen zijn prachtig. We zijn benieuwd naar alle foto's. En hebben jullie zin om naar Pereira te gaan? Best wel spannend om met de bus te gaan reizen of niet. We horen het wel. Liefs van Hans en Ellen en de boys

• 17 Juli 2012 - 10:34

Fascinerend....:

om jullie resiverslagen te lezen!
    Wat maken jullie veel speciale dingen mee,zeg.
    Claudia en Orlando, jullie zijn kanjers, als je leest hoe jullie door de jungle lopen, in 'n hangmat slapen, en bergen beklimmen!
    Nog veel plezier!
    Martin& Monique, Sofie en Oscar.

• 17 Juli 2012 - 11:07

Barbara De Winne:

Wat komen jullie op schitterende plekken. Ik geniet met volle teugen van jullie verslag.
    Morgen naar het voor ons wel bekende Pereira. Hoewel Linda het ook heeft gedaan, doe al die lieve mensen op de Finca maar de groeten van ons. Ik blijf jullie volgen!!!!
    Groetjes en liefs, Barbara

• 17 Juli 2012 - 11:29

Astrid En Reinier:

Zo dat was klimmen zeker..wijnklommen gisteren naar het chateau in vaison en dat was al puffen...leuk dat Orlando en Claudia het zo leuk vinden.kan me voorstellen dat dit interessanter voor ze is..lekker klauteren..toevallig de cache gevonden. Of geen tijd voor gehad? Nu naar perreira,weer bekend terrein...veel plezier

• 17 Juli 2012 - 20:44

Tamara:

Wat een mooie plekken hebben jullie weer gezien!
    Voor ons wel grappig om zo een stukje van Roel z'n stad te zien, wij zien hem natuurlijk alleen als hij in Nederland is, dit jaar helaas niet, maar wie weet komt hij volgend jaar weer hierheen.

Fijne reis nog!

Groetjes Tamara